Funkcje etykiet
Chociaż wydawać by się mogło, że etykieta to wyrób nowoczesności okazuje się, że wykorzystywana jest ona już od wielu lat w celu znakowania towarów. Współcześnie jej kluczowa funkcja nie uległa zmianie – wciąż jest ona przede wszystkim nośnikiem informacji. Świat podlega jednak nieustannym i dynamicznym przekształceniom.
To z kolei nie pozostaje bez wpływu na branżę etykiet, która staje się obecnie jednym z najszybciej rozwijających się i wzrastających sektorów gospodarki, w którym tkwi naprawdę duży potencjał. Dzisiejsze nalepki nie są już jedynie „zwyczajnym” nośnikiem informacji, czy środkiem umożliwiającym identyfikację produktu. Zachodzące zmiany technologiczne sprawiły, że zarówno właściwości, jak i zastosowanie etykiet uległy znacznemu rozszerzeniu.
Etykiety są przekaźnikami konkretnej treści, niezbędnymi elementami znakującymi produkty, urządzenia, maszyny, miejsca. Nalepki mogą być umieszczane bezpośrednio na powierzchni towaru, bądź na jego obudowie lub opakowaniu w formie kodów kreskowych, kodów QR, kodów RFID.
Etykiety pełnią wiele istotnych funkcji.
Jedną z nich jest funkcja informacyjno-identyfikacyjna. Dzięki nalepce umieszczonej na danym produkcie konsumenci mogą nie tylko dowiedzieć się, z jakim produktem mają do czynienia. Znajdują na etykietach również informacje o przeznaczeniu danego towaru, jego właściwościach i zastosowaniu. Znakowanie produktów pozwala na identyfikację producenta wyrobu i umożliwia zdobycie wielu cennych informacji. Zależnie od branży, dla jakiej powstała etykieta, możemy dzięki niej poznać datę produkcji, trwałość, termin przydatności, pochodzenie bądź składu. Etykieta stanowi również potwierdzenie jakości i autentyczności danego towaru.
Funkcja identyfikacyjna
Identyfikacyjna funkcja nie odnosi się jednak jedynie do konsumentów. To właśnie etykiety pozwalają na sprawną weryfikację towarów umożliwiając tym samym wykonywanie operacji logistycznych. Pozwalają również na efektywny monitoring obrotu towarowego w handlu. Etykiety poświadczające o oryginalności stanowią również gwarancję bezpieczeństwa i ochronę przed utratą jakości.
Ważną funkcją etykiet jest funkcja ochronna i ekologiczna. Etykiet bardzo często używamy są jako znaków ostrzegawczych w odniesieniu do produktów lub miejsc mogących zagrażać ich użytkownikom oraz środowisku. Etykieta niesie ze sobą szereg cennych informacji odnośnie jego ochrony. Dzięki zamieszczanym nalepkom i informacjom, jakie się na nich znajdują, odbiorcy ostrzegani są o niebezpieczeństwie grożącym środowisku w wyniku użytkowania lub manipulacji oznakowanymi produktami.
Etykieta jako narzędzie marketingowe
Etykieta z powodzeniem odnajduje się także w roli narzędzia marketingowego. To właśnie ona jest niejednokrotnie czynnikiem decydującym o tym, czy konsumenci postanowią dokonać zakupu danego produktu. Dzięki przykuwającemu uwagę, atrakcyjnemu designowi etykiety producenci są w stanie zapewnić swojemu wyrobowi tak cenną w dzisiejszych czasach oryginalność. Niejednokrotnie etykieta zastępuje nawet i same opakowania produktów. Wówczas jest jednak konieczne zawarcie na niej wszelkich informacji wymaganych prawnie (np. o pochodzeniu) bądź technologicznie (np. pasek magnetyczny).
Obecnie etykieta coraz częściej pełni wiele innowacyjnych funkcji. Doskonałym przykładem są etykiety RFID, które stanowią narzędzie automatyzujące wiele procesów i zwiększające efektywność pracy. Przyczyniają się tym samym do redukcji ewentualnych błędów ludzkich, oszczędności czasu i kosztów.